درباره درختان بائوباب چه میدانید؟

۱۷ دى ۱۳۹۶

در نزدیکی شهر مورونداوا در ساحل غربی ماداگاسکار، جنگلی قدیمی از درختان بائوباب قرار دارد که عمر برخی درختان آن بیش از هزار سال است و فضایی جادویی، باعظمت و بی‎نظیر را در جزیره ماداگاسکار ایجاد کرده است.

در ادامه با تورادوایزر همراه باشید.

 درخت بائوباب یا آدانسونیا، درخت وارونه نیز نامیده می‌شود. چرا که زمانی که این درخت برگ ندارد، شاخه‌های آن شبیه به ریشه‌ی درخت به نظر می‌رسند؛ انگار که درخت وارونه در خاک کاشته شده است.

این درخت رشد فوق‌العاده ای دارد و ارتفاع آن به ۵ تا ۳۰ متر می‌رسد و قطر تنه‌ی آن بین ۷ تا ۱۱ متر است. یک گونه از بائوباب آفریقایی در استان لیمپوپوی آفریقای جنوبی وجود دارد که بزرگ‌ترین نمونه‌ی زنده‌ی این درخت در دنیا است. این نمونه تا همین اواخر، ۴۷ متر محیط و ۱۵.۹ متر قطر داشته است، اما اخیرا درخت دو قسمت شده و از هم جدا شده است. اکنون بزرگ‌ترین درخت دنیا Sunland Baobab است که در آفریقای جنوبی قرار دارد. قطر تنه‌ی آن ۱۰.۴۶ متر و محیط تنه‌ی آن ۳۳.۴ متر است.


به درختان مائوباب، بطری آب نیز می گویند برای اینکه این درختان مدتی طولانی و بدون باران به حیاط خود ادامه دهد،تنه ای اسفنج مانند دارد. در تنه اش انقدر آب جمع می شود که بزرگ میشود. بائوباب می‌تواند تا 30 متر بلندی و 11 متر قطر داشته باشد. این درخت با آن شکل عجیب و غریب برای دوام آوردن در شرایط گرم و خشک تکامل پیدا کرده و می‌تواند تا 120هزار لیتر آب را در تنه خود ذخیره کند. میوه این درخت نیز خوردنی است.

محصولات دیگری چون صابون، چسب، داروهای مختلف، پارچه و کائوچو از بخش‌های مختلف این درخت به دست می‌آید.