تماشا کنید: تفاوت سرعت هواپیماهای مسافربری با کاوشگر افق‌های نو ناسا

۱۹ فروردين ۱۳۹۷

شاید روزی تصور پرواز برای انسان از نقطه‌‌ای به نقطه‌ی دیگر زمین عجیب و دور از دسترس بود، اما با پیشرفت علم، بشر با ساخت هواپیماها آسمان‌ را درنوردید و آن را به راه ارتباطی برای سفر به مکان‌های دور و صرفه‌جویی در زمان تبدیل کرد.

پروازهای طولانی معمولا باعث خستگی مسافران می‌شود، تنها راه کاهش مدت زمان لازم برای پروازهای بلند مدت، افزایش سرعت هواپیما است. اگر هواپیماهای مسافربری با سرعتی مانند کاوشگرهای فضایی حرکت کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یکی از توسعه‌دهندگان گوگل به نام کلای باور با ساخت یک تصویر محرک تفاوت سرعت هواپیماهای امروزی با جدیدترین کاوشگر ناسا را به تصویر کشیده است.

این تصویر که نمایی از ارتفاع ۱۱۲۷۸ متری از سطح زمین را نشان می‌دهد، سرعت حرکت هواپیمای بویینگ ۷۴۷، هواپیمایی نظامی Blackbird و همچنین کاوشگر افق‌های نو ناسا را با یک‌دیگر مقایسه می‌کند.


هواپیمای مسافربری بویینگ ۷۴۷، می‌تواند با سرعت ۸۸۵ کیلومتر در ساعت حرکت کند‌، تصویر حرکت این هواپیما در سمت چپ عکس قرار دارد. هواپیمای Blackbird نیز با حداکثر سرعت ۴۳۴۵ کیلومتر بر ساعت در وسط تصویر و کاوشگر افق‌های نو نیز با سرعت خیره کننده‌ی ۵۷۹۳۶ کیلومتر بر ساعت در سمت راست قابل مشاهده است. کاوشگر افق‌های نو(New Horizons) چندی پیش از نزدیکی سیاره‌ی پلوتو عبور و تصاویر ضبط شده‌ی آن را به زمین مخابره کرد.

جرج دورسکی، نویسنده و زیست‌شناس کانادایی درباره‌ی ماموریت افق‌های نو می‌گوید: با توجه به سرعت زیاد، اگر این کاوشگر قصد ورود به جو پلوتو را داشت، لازم بود سرعتش را ۹۰ درصد کاهش دهد که این موضوع باعث صرف ۱۰۰۰ برابر سوخت بیشتر از ظرفیت این کاوشگر می‌شد. با سرعتی که نیو هاریزن‌ یا افق‌های نو حرکت می‌کند می‌توان در عرض ۵ دقیقه از سان فرانسیسکو تا نیویورک سفر کرد. در این فاصله حتی قرار دادن تلفن‌های همراه در حالت پرواز نیز کاری بیهوده به نظر می‌رسد. البته باید در نظر داشت که حرکت با این سرعت برای انسان‌ها غیرممکن است چرا که با این سرعت انسان به یک توپ داغ از پلاسما تبدیل می‌شود. البته نمی‌توان پیش بینی کرد که تحقق یافتن چنین موضوعی غیر ممکن است، احتمال اینکه در آینده استفاده از فناوری‌های جدید این امر را محقق کند خیلی عجیب و دور از انتظار نیست.