خاطرات عکاس معروف نشنال جئوگرافیک از استان زیبای سیستان و بلوچستان

۲۱ خرداد ۱۳۹۷

استان سیستان و بلوچستان پس از استان کرمان بعنوان دومین استان پهناور کشور در جنوب شرقی ایران واقع است. این استان سرزمینی است کهن که با وجود تمام محدودیت‌های خود از دیدنی‌ترین مناطق ایران محسوب می‌شود. استان سیستان و بلوچستان سرزمین بکری است که ناشناخته‌های بسیاری را در خود جای داده است. این استان با توجه به قدمت و پیشینه‌ی خود، از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری بهره می‌برد. از طرفی موقعیت این منطقه، پدیده‌ها و جاذبه‌های طبیعی جالب و منحصربه‌فردی را برای آن به ارمغان آورده است.

در ادامه به مشاهده خاطرات و عکس های بینظیر عکاس معروف نشنال جئوگرافیک ماتیو پالی از استان زیبای سیستان و بلوچستان مینشینیم. با تورادوایزر همراه باشید:


1

گروهی از دانشمندان ایرانی، دمای گرم ترین نقطه جهان یعنی کویر لوت را اندازه گیری کردند که در این سفر آنها دمای 78.2 درجه سلیسیوس (172.7 فارنهایت) را به ثبت رساندند. به گفته دیوید میلدرکسلر در دانشگاه موناش، بیابان های داغ ایران مانند صحرا، گبی، سونورا و لوت دارای آب و هوای خشک هستند، این مناطق بسیار دور از دسترس می باشند از این رو نصب ایستگاه های آب و هوا برای اندازه گیری و حفاظت، غیرعملی است. اکثر گرم ترین مناطق ایران را به سادگی می توان از طریق ابزارهای مبتنی بر زمین بصورت مستقیم اندازه گیری کرد.

ولی اینجا محلی است که باید از ماهواره استفاده کرد. ابزارهای رهگیری هوایی می توانند هر قطع ای از سطح سیاره را بررسی کرده و کمبود ها را در اندازه گیری های دمای جهانی پر کنند. در تحلیل آنها، دانشمندان اندازه های جهانی دمای پوسته زمین را طی سال های 2003 تا 2009 بررسی کردند. در مقایسه با دمای هوا، آنها 1.5 تا 2 متر بالای سطح زمین اندازه گیری شدند، دمای پوسته زمین منعکس کننده گرمای خالص یک قطعه از زمین بواسطه تابش نور خورشید، اتمسفر و سایر جریان های گرما است. در طی 5 سال از هفت سال؛ 2004، 2005، 2006، 2007، 2009؛ بالاترین دمای سطح زمین در کویر لوت مشاهده شد.

2

در این بین هم حسین رجایی، یکی از دوست داشتنی ترین دانشمندان ایرانی در طی سفر به کویر لوت، داغ ترین مکان جهان کنار ما حضور داشت. وی برای مطالعه بیدها و پروانه ها به اقصی نقاط جهان سفر کرده است. او پدهای زانو داشت و گاهی اوقات نیز عینک دید در شب زرد رنگ به چشم داشت و چشمان امیدوار وی به دنبال گونه های جدیدی بود. او شبها بیدار می ماند و اشتیاق خود را پرورش می داد در حالیکه من به داخل کیسه خواب خود رفته بودم. پس از اینکه کفش هایم را گم کردم او یک جفت دمپایی به من داد. ممنون "حسین جون"!

3_1

کویر لوت ایران. من انتظار همچین چیزی را نداشتم. این روشی است برای قرار دادن تایری که از لبه قالپاق بیرون زده است. زمانی که به شیب صحرا رسیدیم می توانید امتحان کنید و اسپری گاز قابل اشتغال به لاستیک بپاشید و آن را آتش بزنید، فشار باعث می شود تایر به سر جای خود باز گردد. گرم ترین مکان در جهان فقط داغتر شده است، با تشکر از بیژن که ما را به این منطقه آورد. 

4

پس از 10 روز که کسی را ملاقات نکرده بودیم به این خیمه چادرنشینان آمدیم که در کناره کویر لوت قرار دارد. صاحب خانه نزدیک خانه خود زیر ستاره ها نشست و سپس به من یک قلم طلایی هدیه داد. خیمه او همانند گسترشی از تپه ها به فواصل دور بود.

5

در همان شب نسبت به عکس قبلی، نقطه دید مخالفی داشتم. اینها اکثرا گله های شتر دارند. زیبایی زندگی آنها چیزی اجتناب ناپذیر است اما واقعیت این است اکثر زنان به من گفتند دوست دارند کودکان آنها مستقیما به مدرسه دسترسی داشته باشند، به نحوی که به تدریج بتوانند از این زندگی گله داری دور شوند.

6

به گفته خود مالک، او نگاه هایی همانند اسامه بن لادن دارد. مالک یک راننده کویر شگفت انگیز است، وی در هر توقفی شروع به رقصیدن می کند. او زندگی خودمانی دارد و مطمئن است این سطح از جنون باعث شده او خودش را در داغ ترین کویر جهان دفن کند.

همچنین میتوانید این سفرنامه را در وبسایت و اینستاگرام
ماتیو پالی مشاهده کنید.