پارک گوئل بارسلون، شگفتی معماری

۲۴ دى ۱۳۹۶

پارک گوئل بوستانی شامل عناصر معماری است که در تپه ال کارمل در منطقه گراسیا بارسلون قرار دارد. این بوستان توسط معمارنامی کاتالان، آنتونی گائودی در بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۴ ساخته شده است.
این مجموعه بخشی از کارهای آنتونی گائودی در میراث جهانی یونسکومی‌باشد.

گوئل یک تاجر موفق بود و می‌خواست تا اموال و دارایی‌هایش به یک باغ شهر (مانند نمونه هایی که در انگلستان ساخته شده‌اند) برای طبقه نسبتاً ثروتمند بارسلونا تبدیل شود.

2_2

او از آنتوان گائودی (Antoni Gaudí) خواست که یک باغ-شهر را بسازد، هدف اصلی از این پروژه ایجاد یک مجموعه مسکونی بسیار مرفه بود که البته هیچ‌گاه عملی نشد! این پارک در تپه «ال کارمل» در در منطقه‌ای به نام گراسیا (Gràcia) واقع شده و مشرف به شهر بارسلونا در اسپانیا است. استفاده خلاقانه از موزاییک‌های رنگی و زیبا و نیز به کارگیری احجام منحنی‌شکل از ویژگی‌های منحصر به فرد پارک گوئل به حساب می‌آید و گائودی با الهام از طبیعت و ایده‌های گوتیک آن را طراحی و اجرا کرده است. این پارک ورودیهای بسیاری دارد که زیباترین آن قطعاً مسیر دسترسی اصلی از «کارر د اولوت» (Carrer d'Olot) است که دو عمارت کلاه فرنگی با دو کافه در جوانب آنها قرار دارد.

اگر به طور مستقیم وارد این ساختمان شوید به راه پله‌ای خواهید رسید که با اژدهایی دوستانه محافظت می‌شود؛ این اژدها نیز مانند صندلی‌های معروف بالای سرسرا و دیوار‌های اطراف با تکه‌های سرامیک‌ تزئین شده است. از راه پله به یک اتاق غیر معمول خواهید رسید که دارای 86 ستون است، تصور بر این است که این مکان کارایی بازار را برای منطقه مسکونی گوئل بر عهده داشته است. پارک گوئل یک سمفونی واقعی از شکل و رنگ است، در این دنیای جادویی که ترکیبی از فانتزی و مهارت مهندسی است، بناها و گیاهان با هم آمیخته شده‌اند و دیوارها، طاق‌نماها، طاق‌ها و ستون‌ها همگی به نحوی قوی دارای فرم‌های مجسمه‌ای هستند.

در اینجا او فرصت ساخت هنر طبیعی را با خود طبیعت داشته است. باغچه‌های پارک دارای مسیرهای پر پیچ و خم، مسیرها، دیوارها و پل ها هستند. گشت و گذار در پارک به دلیل اینکه جزئیات زیادی برای کشف کردن وجود دارد زمان بیشتری را می‌خواهد. پس از قدم زدن در پارک در می‌یابید که موزه‌ی گائودی در محل اقامت قبلی او ارزش دیدن را دارد. این موزه در 200 متری شرق ورودی اصلی قرار دارد. 95 درصد از مساحت پارک به طور مجانی قابل بازدید است، فقط برای بازدید از بخش تاریخی آن موسوم به (monumental) ورودیه دریافت می شود، این محوطه نیمکت های منحنی و بازار را شامل می شود و در هر ساعت 400 بازدید کننده می‌توانند از آن جا دیدن کنند.

بلیط‌های این قسمت را می‌توانید در گیشه بلیط فروشی یا به صورت آنلاین خریداری کنید و تا هر زمان که خواستید در محوطه بمانید. با توجه به اینکه زمان خرید بلیط محدود است پیشنهاد می‌کنیم که بلیط‌ها را از طریق آنلاین تهیه کنید.